lördag 18 december 2010

Skidsäsongen är igång...

...inte bara på TV. Skoterspåren är redan jättebra för tolkning. Idag premiär åkte vi, Nessie var den lyckligt lottade som fick börja. Nessie är bra att mjuka upp skidmusklerna med då hon tar det rätt lugnt, hon har respekt förskidorna och håller sig mitt i spåren. Hon lyssnar även till mig och då skoterspåret delar sig får hon kommado höger eller vänster vilket oftast fungerar. En helt perfekt draghund om man är lite av en nybörjare på skidor. Dessvärre är de andra två, jag funderar på att ta slalomutrustningen inklusive hjälm när de ska premiärdra. Då är det bara att hålla sig på benen och åka med.


Har du inte vågat prova att tolka på skidor efter din hund så passa på, det är en härlig naturupplevelse och drar hunden villigt är det som att åka lift, bara att stå på skidorna.
En bra dragsele, en expanderlina och ett bälte är allt som behövs förutom skidorma. På Gunnars hund och katt har jag köpt min utrustning och även fått dragselen utprovad. Det är viktigt att den sitter bra på hunden.

Finns intresse hos UHAC:s medlemmar ska vi ordna en skiddag med korvgrillning fram emot vårkanten då chansen är större att solen tittar fram.

1 kommentar:

  1. Hallå!
    Det låter ju jätte skönt! Funderar starkt på att FÖRSÖKA åka efter Pilo i år, jag menar... snön är ju mjuk ;). Och det där med hjälm och skydd låter ju bra... Och kan man grilla korv oxå så blir det ju ännu bättre.
    Vi hörs!

    SvaraRadera