onsdag 6 oktober 2010

Unghundskurserna är igång och Daniel Craig är i sta´n

I tisdags startade vi två unghundsgrupper. 10 förväntansfulla ägare med lite oroliga hundar samlades på caféet. Speciellt de som inte gått valpkurs hade lite högljuda hundar, som efter ett tag lugnade sig och sedan tyckte de nog att det var helt okey med en helt ny flock av kompisar. 
5 i varje grupp, jag tog med mig mina kursdeltagare ut ganska snabbt för att starta första tillfället av åtta.
När jag startar en unghundsgrupp vill jag att deltagarna ska lära känna varandra snabbt och då passar en gruppövning väldigt bra, och att jobba med några hundar i taget ger också hundarna en lungare start.
Alla hade roligt och hundarna blev mycket samarbetsvilliga på en gång. Vi körde intensivt i drygt en timme och sedan var det dags att vila hundarna samt att gå in och värma öronen, det blåste hårt hela tiden. En kopp varmt te smakade bra.
Vi pratade om kvällens övning och diskuterade hundarnas utveckling, alla var väldigt nöjda med sina duktiga hundar, dessutom hade de fått lära sig läsa varandras hundar, tajming samt se vad klickerträning har för inverkan på både hund och förare.

Flera i gruppen har som mål att tävla så vi kommer att gå igenom så många moment vi hinner under kursen i lydnadsklass 1 samt appellklass. En lektion i spårskogen och en lektion i sökrutan står också på schemat, vi får se om jag även kan få dem att gå barfota (innan snön kommer), och lägga ett hårt spår på Willys parkering och bli mäkta förvånad när deras hundar fixar det.
Jag ser fram emot att ha kursen, det är alltid så kul att få ta del av hundarnas utveckling, vilket toppenjobb jag har, fast öronen höll på att blåsa av så har jag ingen längtan tillbaka till kontorsjobbet.
Idag gick hundpromenaden åt helt fel håll, vi skulle naturligtvis gått till stan för att se en skymt av Daniel Craig i filminspelningen som vänt upp och ned på stan. Läs mer... klicka här!


I morgon förmiddag är det egen hundträningstid, sökgänget väntar.


Yla - duktig i sökskogen


1 kommentar:

  1. Tack för din kommentar i min blogg! Ibland går bara luften ur en fullständigt, och man tappar allt när man blir bemött så...!
    Nu känns det lite bättre, varit och tränat idag och det kändes riktigt bra! Positiva tankar är det som gäller nu framöver ;o)!! Sen återstår att se om vi "vågar" ge oss ut på tävlingsbanorna igen...
    Kram från oss!!

    SvaraRadera