torsdag 6 maj 2010

Provbakning och provsmakning

Idag provbakade vi ett receptet som jag hittat. Först iväg och handla; ungnötslever, spenat, kornmjöl, linfrö... låter riktigt gott, eller hur!
Jag lovar att det var trångt på golvet i köket, alla ville hjälpa till, våra duktiga och hjälpsamma hundar. De visste redan när jag kom från affären vad som väntades... det luktade nog lever lång väg.
Först skulle morötterna rivas och sedan mixade jag en bit lever och lika mycket av spenaten, blandade ihop vetemjöl, kornmjöl, linfrö, lite olja med den äckliga mixade röran.
Så var det bara att kavla ut degen på en plåt, kunde fått plats med en dubbel sats.


Efter 30 min i ugnen skulle kakan skäras i lagom bitar och torkas i låg temperatur, först på ena sidan och sedan vändas och torkas lika länge på andra sidan. Hundarna hade tröttnat för länge sedan, det tog alldeles för lång tid så de somnade.
Lagom när fikat skulle serveras hade alla vilat klart, nu var det ju dags för PROVSMAKNING!
Världens viktigaste jobb för en hund. Vilka delikata bitar!


-"Alltså, hallåååå... var ska jag sitta?" Ascii tycker absolut att hon ska sitta vid bordet.
"Nähe... vadå... på golvet... JAG?!"


Hundarna tyckte att det nya receptet på hundkex var gudomligt gott!
Ascii funderar vidare... -"Tänk vad caféhundarna ska få njuta om deras husse/matte är snälla nog och köpa ett kex till sin hund vill säga... men varför skulle de annars följa med på hundcaféet?"
Spenatsmaken skar sig till kaffet så vi tvåbenta fick nöja oss med en bit nybakad morotskaka i stället.





1 kommentar: