onsdag 25 augusti 2010

Supersök och tyck till

Neeej inte eniros supersök... detta supersök handlar förstås om hundträning! Är du inte intresserad av söket så kan du scrolla nedåt, längst ned finns nämligen ett tips hur du kan "tycka till", det ligger lite i tiden att vara en aktiv tyckare...

Jag brukar sällan skriva att mina träningspass gick bra eller jättebra, så där som man kan läsa på facebook... där går ju allt jättebra alltid... men jag skriver inte när det gått dåligt heller förstås, men idag var det verkligen ett supersök, så man fick gåshud. Vilken hund jag har!
Vem då...?
Hunden, Yla, i dag kallad sockersmulan (andra dagar pissmyran, men det är en annan story).

Jag alternerar mellan Yla och Ascii och idag var det verkligen Ylas tur.
Vi hade 100 m stig, så jag sa att jag ville ha tre figgar ute och de fick gömma sig så bra de kunde utan att jag visste var, så skulle vi plocka dem en efter en.
Riktigt spännande, nästan som på tävling.
Yla var som vanligt väldigt laddad och första skicket drog hon snett upp i vind och fick kallas in igen. Andra sidan gick hon ut på djupet och man kunde följa hennes arbete utmed baklinjen för att själv efter 40-50 m komma tillbaka till stigen, ingen figge men ett jättesnyggt tomslag. Åter till första sidan, nu skickade jag henne lite utanför rutan så att hon skulle få figgen i vind om det låg en i hörnan och det gjorde det. Hon kom glatt med egen rulle och var laddad inför påviset med startskall som följd, jag lät henne gå okopplad till figgen för att få sin belöning. Stackars figgen som hade fullt upp med att bestämma över godisdosan.


Sedan tillbaka till stigen och då hade vi ju redan sökt av en stor del av banan så vi förflyttade oss framåt i banan och jag skickade henne på nästa sök. Då gick hon rakt ut och hade figgen i nosen men vinden var lurig och hon jobbade och slog, tvärvände och så fram och åter några gånger och så... där låg ju figgen!! I det läget hade jag aldrig kunnat bryta henne, hon sökte så envetet att inget fick stoppa henne. Sista figgen blev lite klurigare och Yla sökte länge bland stenarna, det var svårt med vinden, hela rutan där hon inte tidigare hade gått genomsöktes och till slut så fann hon tredje figgen.
Duktiga hund, att ens tänka "trött hund" fanns inte i hennes värld, jäkla hund att jobba. Sedan tog vi en ordentlig nedvarvningspromenad och det märktes hur glad hunden var, hon gillar verkligen sökarbetet. Duktiga "sockersmulan".



Och så ett tips... när man ändå sitter och slösurfar på internet, kan man gör lite nytta också och även bli belönad.
Inte speciellt jobbigt, bara tala om vad just jag tycker, man får möjlighet att tycka om både det ena och andra, veta att man varit delaktig i resultat som publiceras i media.
Jag har gått med i några paneler både Svenska och utländska. Lite roligt att sitta i panelen och bli inbjuden att delta i undersökningar samt veta att det jag tycker påverkar framtiden, rätt kul nöje!
Man väljer själv vilka undersökningar man vill delta i, det kommer ett mail och vill man så svarar man sanningsenligt på frågorna, oftast 10 min - en kvarts jobb. Man väljer sedan om man vill skänka belöningen till något välgörenhetsprojekt eller om man vill belöna sig själv.
Jag återkommer i bloggen om vilka du ska väla när jag själv utvärderat dem.



2 kommentarer:

  1. Kul att sökträningen går så bra:-) Fina bilder på "sockersmulan", som ser så ungdomlig ut.

    SvaraRadera
  2. Idag har hon tagit ledigt och sover, det märks när hundar blir äldre att de tar längre tid att ta igen sig efter ett hårt träningspass. Men visst ser hon ung ut fortfarande, de gråa stråna syns inte i det vita.

    SvaraRadera