måndag 30 augusti 2010

Bruksaktiviteter är kul!

Idag, (igår.... klockan blev mycket innan detta blev klart) var det dags för unghundsgruppen att lära sig lite om olika bruksaktiviteter. Vi träffades kl.10.00 och hade en skön dag i skogen att se fram emot, men idag var inte den bästa dagen... började med att glömma väskan med alla snitslarna. Det löste sig, för två deltagare hade egna och så tömde jag bil och rygga på alla söksnitslar jag hittade så det räckte till alla.


Berner Sennen - Dante

Alla fick lägga ett rakspår med två belöningar och efter det skulle vi göra en uppletanderuta för att se hur en hund jobbar med att leta föremål. På vägen dit hände det som inte ska hända, jag klev snett och bröt foten... i alla fall kändes det så, förhoppningsvis bara en kraftig stukning. F...n!!
Linkade tillbaka till bilen och hittade hundens första hjälpen väska, där fanns precis vad som behövdes, en bit Vet Flex som är både elastisk och själhäftnade så att foten gick att gå på. Och jag som skulle gå med alla i spåren...

Yla körde uppletanderutan runt och plockade in föremålen, hon fick jobba ordentligt för rutan var ganska kuperad och svårt att lokalisera vittringen av föremålen, men envis som hon är så gav hon inte upp förrän hon hittat de tre sakerna.

Engelsk Cocker Spaniel - Leo

En efter en startade de sina respektive spår och hundarna spårade jättebra, ivrigast var Leo som verkligen hittat sitt favoritnöje.
Sedan blev det en stunds vila och fika med teori. Leo och Love passade på att leka en stund medan min fot fick vila i högläge.


Nu var det dags att lägga nya spår, lite svårare med naturliga böjar som hundarna sedan klarade hur lätt som helst. Trots att vi inte gått så långa spår så märktes det på hundarna att det räckte med spårövningar för dagen, det tar rätt hårt på en hund att använda nosen så som de jobbat.

Australian Shepherd - Love


Jag linkade med och tittade på Miina ovan och Kira nedan som klarade sina andra spår jättebra.

Vi samlades igen för att gå igenom hur det gått i spåren, jag hade ju bara kunnat följa två men alla andra hade också kommit runt utan större problem.





Så var det dags för att titta på hur en sökhund arbetar. Återigen fick Yla jobba, två av deltagarna fick gömma sig utrustade med lösrulle och godisburk och Yla gjorde arbetet helt rätt, förutom att hon tog för sig själv ur godisburkarna vid påvisena. Hon passar på när figgarna inte visar direkt att de bestämmer över godisburken.


Japansk Spets - Miina

Efter närmare fyra timmar i skogen med en dunkande fot var det skönt att sätta sig i bilen och ta sig hemåt. Jag stannade vid Lidl för tidigare i veckan hade jag sett att de sålde stödförband lämpad för stukade vrister, och jag hade tur, ett paket kvar, vilken lycka!
Efter en halvtimme i bilen var det svårt att överhuvudtaget stödja på foten när jag kom hem, en Voltaren och en Alvedon och foten i högläge... skönt när värken började släppa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar