torsdag 25 mars 2010

Nu är alla kreativa!

Oj, denna vecka har det hänt mycket, eller i alla fall är det mycket på gång.
Lokalen har börjat renoverats och Maria som har hundsimmet har varit dit och pratat med snickarna, nu gäller det att allt blir rätt, att rätt väggar rivs, att rätt väggar sätts upp men fram för allt att det blir rätt där poolen ska stå. Nog så viktigt!
För vår del ska väggar rivas så vi får en öppen lokal. Köket är viktigt också, med eluttagen på rätt ställe, ev. kanske vi kan få en halvmeter kök till. Det ska ligga i direkt anslutning till lokalen så kaffe, smörgåsar, sopptallrikar och härliga bakverk kan serveras enkelt. Ett helt nytt kök, det blir toppen!
Ett rum har vi sparat till kontor och teori rum. Som tur är slipper vi redan nu hämta kopiatorn som vi fått, den får stå kvar tills vi ska flytta in.



-"Vilket hundväder... var det därför JAG (!) fick hämta UNT idag?"

Fler och fler medlemmarna strömmar till och fler och fler ringer och frågar om kurserna så har vi också börjat boka in instruktörer till kurserna. Några kurser startar i april. Vi måste få ihop till hyran då det är förskottsbetalning som gäller.
Igår hade jag kontakt med Studiefrämjandet som blev intresserade när de fick höra vad vi har för idéer, de blev väldigt glada när jag sa att vi vill köra "Hund för alla"-konceptet. Katrin, vår ordförande har redan fått förfrågningar från funktionshindrade föreningar som vill att vi kommer och berättar. Då är materialet "Hund för alla" bra att visa upp.


-"Kolla, där ligger en penna!!! Måste plockas upp....och levereras...slarviga matte!"

Samtidigt trimmar jag min hundars kunskaper, för några år sedan höll vi på med mycket servicehundsinlärning. Allt från att bära in ved, ta in tidningen, springa med grejor mellan oss till att öppna lådor och apportera saker.


-"Ska vi laga mat nu? Vill du ha stekspaden...den ligger i den här lådan!" MAT är GOTT!!!


-"Här matte är din borste!! Nu var jag väldigt duktig, så... kan vi leka nu?"


Mycket finns kvar, men behöver trimmas lite. Konstigt att en hund kan ha så bra minne att den kan utföra saker som den inte gjort på länge.
Yla anammade detta med att plocka upp saker från golvet, det gör hon jämt, så fort det är något som inte brukar ligga på golvet så plockar hon upp det och kommer det, oftast en penna. Häromdagen kom hon med en Tenor ask. Duktig vovve! Spårpinnar hittar hon lite var stans, undrar om hon har ett eget gömme som hon kan ta en pinne och byta mot en godbit när hon känner sig sugen. ALLTID belönar jag mina hundar när de gör något rätt, vare sig det är spontant eller jag som vill. Har jag inget godis till hands blir de väldigt glada av att jag blir glad.
Har funderat på om man kan använd hunden till att samla damråttor och lägga dem i papperskorgen, det vore bra nu i fällningstider.

Vi behöver ha visningshundar, vi vill ju visa vad en hund kan utföra. Igår träffade jag en tjej som har en terv, den hunden har gått servicehunds utbildning och klarar t om att hämta rullstolen som står i ett annat rum.
Det är riktigt spännande att få en utmaning att lära sin hund, men att hämta en rullstol!!


Alla jobbar var för sig och varje dag stämmer vi av, meddelar vad vi gjort och kommer med fler idéer. Det kan vara allt från några fina tekannor till möbler eller hur vi ska utforma en specialkurs till att någon haft en viktig kontakt. Det är verkligen roligt att jobba med kreativa människor. T ex en av instruktörerna som ska hålla kurs ringer mig 7.30 en morgon och bara bubblar idéer, det tackar vi för!! Även om vi redan har idéen så är det skönt att fler tänker lika, nya idéer kom också som vi inte tänkt på. Tack Carolina!
Jag tror att den här föreningens syfte är sååå bra, det vi under drygt ett år har arbetat fram och som vi nu får sätta i verket... Kanonkul!
I morgon ska vi prata med snickarna så vår belysning hamnar rätt och eluttagen i köket samt annat, t ex att toaletten går att nå med rullstol. Ska bli kul att se lokalen utan väggarna.
Nästa vecka är det dags för ett möte. Sim, trim och föreningen måste börja planera annonsering och marknadsföring. Nu ska vi ut på bred front!

Gå till förenings hemsida: Klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar