måndag 15 februari 2010

Brödbak av eget recept

Godaste nyttobrödet bakar jag själv.



När jag hittade på det här receptet tänkte jag: vad har jag i skåpen och vad är nyttigt för magen. Psylliumfrön är jättebra för tarmfunktionen. Äter man mycket kan man bli lite "luftig". Kli är bra och linfrö! Honung är både nyttigt och bättre än socker.
Här kommer receptet (lite bakkunskaper förutsätter jag att du har):

Hagas nyttobröd

1 pkt jäst
50 gram smör (jag använder inte margarin i vare sig matlagning eller bakning)
5 dl vatten
1 msk honung

Smula sönder jästen i bakbunken, smält smöret och häll vattnet i kastrullen, se till att det blir fingervarmt.
Häll lite i taget över jästen och rör samman. Rör i honungen.
Tillsätt sedan:

En nypa salt
1 dl ljust psylliumfrön
1/2 dl linfrö
1 dl kruska kli
(dessa kan man köpa i en vanlig affär, t ex konsum)
1/3 del rågmjöl
2/3 del vetemjöl
Mjölet är svårt att skriva hur mycket av varje, det ska ju bli en kladdfri deg.

Låt jäsa 30 min under bakduk.
Knåda sedan degen.
Jag brukar grädda i långsmala sockerkaksformar, 3 st är lagom. Eller 1 långsmal och 1 fyrkantig.
Smörj formarna med smör.
Låt jäsa en stund till, pensla med vatten och grädda sedan i ca 200 grader,
30-45 min, man får kolla lite på hur brödet gräddas. Och om du kör alla formarna samtidigt.
Brödet ska inte vara kladdigt när du välter upp formarna, då kan du stoppa in dem en stund till i ugnen.

Vill man så kan man i stället göra runda "bullar" av degen, tänk på att gräddningstiden blir kortare och det är lättare att få dem genomgräddade men det tar längre tid att forma alla bullarna.







2 kommentarer:

  1. Måste vara väldigt nyttigt, ser ut som sågspån... ;-D
    /Cattis

    SvaraRadera
  2. Inte undra på att Yla blir sjuk när hon måste äta dylika ting!
    /Mathusse och matmatte - som lider med henne

    SvaraRadera