söndag 7 februari 2010

Jakten på vårtecken och dagens rätt

Istapparna växer, det betyder att solen värmer och smälter snön vilket betyder att det är ett tecken på att våren kommer snart!



I natt rapporterade tidningsbudet att det som minst var -19, när jag kollade var det -8 grader.
På dagen bara -1, inte undra på att det gick lite trögt i spåren.
Så här ser det ut från våran uppfart, bara på med skidorna och åka.
(Jodå, vi har 5 gatlyktor!)




Idag körde jag med Ascii först, hon jobbade hela vägen tills vi vände sedan fick jag göra mesta jobbet själv, hon var väl trött och la mesta intresset på rådjursspåren.
Jätteskönt med solen som för första gången värmde och kändes lite stark. Ett helt annat ljus, det måste vara ett säkert vårtecken.

Ett säkert vårtecken kommer här, knoppar!



Nästa hund var Nessie på tur, vi åkte lika långt och hon drar lite hela tiden, så vi delar på jobbet kan man säga, i ett behagligt tempo. Efter dessa vändor var jag ganska slut, känns att bihåleinflammationen inte gett med sig än.
Två hundar och två turer fick räcka för dagen.


Hoppas nu solen gör sitt så snön hinner försvinna... innan midsommar... F17 vad snö det är.



Dagen rätt: Lax och räkor med ris.
Norsk fisksoppa åt vi en gång i Bodö på SAS Radisson hotellet, efter det gör vi ofta något liknande, så himla gott!
Man fuskar och köper en påse "Norsk fisksoppa", sedan är det slut med fusket... Man börjar med att sjuda en liten bit lax, tar upp fisken och använder fonden till att röra ut sopp pulvret i samt, minst 1 dl grädde. Vill man ha soppa så tar man lika många dl vätska som det står och vill man göra en gräddig fisksås minskar man på vätskan, allt efter behag.
I med laxen i såsen samt skaldjur, räkor och/eller andra skaldjur tar man så mycket man vill ha. Serverades med sallad. Kan verkligen rekommendera denna ganska enkla rätt.














2 kommentarer:

  1. INTE F-N HAR JAG HITTAT NÅGRA KNOPPAR.... Dagens rätt såg verkligen god ut. Den kan jag tänka mig att göra.

    SvaraRadera
  2. Knopparna lyser med sin frånvaro här också, men fåglarna har ju börjat sjunga....
    Tack för den fina ID-brickan till Minos. Skickar bild så småningom!

    SvaraRadera