lördag 13 februari 2010

Eget företagande - det tar sin tid!!

Härliga dagar i skidspåren, visst märks det att dagarna blir ljusare och längre! Varje dag försöker jag ta mig tid att ta en tur, jag har ju tre hundar att välja på och alla vill, de andra två vill också men pensionärerna ska ju ta det lite lungt. "Unghundarna" (två 9-åringar och en 5-åring) är ju laddade upp till öronen så fort jag tänker skidåkning. Nessie är en fröjd att åka med, lugnt tempo och man kan njuta av färden. Även Ascii har blivit riktigt duktig. Yla är lika vild och galen som vanligt, hon älskar detta med att dra, bara för matte att hålla sig på benen... några vurpor har det blivit, då skäller hon och hoppar jämfota... upp då, där kan du ju inte ligga...
Tiden är annars fylld med uppstart av företaget som är i tre delar, helt olika, men det är kul och jag tror på att man måste ha fler inriktningar om det ska hålla.
Webbutiken är uppe och snurrar och fungerar äntligen riktigt bra, nya produkter och samarbeten med leverantörer tar sin tid. Kika gärna in på Smycketorget! Det roliga är att man väldigt lätt kan lägga in nya produkter. Ett roligt samarbete har vi startat med Gravyr och skylt, som kan göra riktigt fina lasergravyrer i alla möjliga material.
TassIT-sidan är också klar som kortfattat beskriver de tjänster vi säljer, t ex om någon önskar få hjälp med en webbutik, det behöver verkligen inte bli dyrt, vi har valt en open source modell, alltså utan kostnad, bara tiden att konfigurera sin egen butik får man betala för. Sedan är det enkelt att lära butiksinnehavaren att uppdatera.
Jag vill även arbeta för att öka kvinnors datakunskaper då jag märkt att i glesbygden är inte kunskapen lika stor som i storstaden. Jag tror på att arbeta på individnivå, att anpassa utbildningen på var och ens nivå hemma vid sin egen pc. Jag vill alltså åka ut till kunden, tillsammans sätta oss vid kundens dator och ge utbildning i det kunden tycker sig behöva. Det kan vara att lära sig ett skrivprogram t ex word, att lägga upp en egen mailbox, att strukturera sitt innehåll i mappar, att lära sig via webbläsaren ta sig ut i vår obegränsade och kanske lite skrämmande cyberrymd för att skaffa sig kunskaper, att lära sig föra över, katalogisera och redigera sina digitala bilder, att våga sig in på Facebook och hitta sina gamla vänner. Ja, det finns så mycket att lära ut och som öppnar en helt ny värld för kunden.

Mitt tredje "ben" i mitt företagande går tillbaka till hunderiet, jag tycker detta med att lära andra, att se andra lyckas med sina hund är så roligt, så efter 4 års uppehåll kör jag återigen igång med hundägarutbildningar. (uppehåll med företagandet men kurser på den lokala BK:n har hållt mina kunskaper igång). Det är ett stort jobb som pågår och jag kommer när allt är på plats berätta om detta här i min blogg. Det kan ge andra en idé och se att det går bara man vill, men först vill jag lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar