lördag 20 februari 2010

Tidningstillverkning

När manusstoppet varit är det fullt upp med att göra layouten till kommande medlemstidning, årets första nummer. 4 nr utkommer per år och detta är mitt 11:e nummer som jag ansvarat för. Till min hjälp har jag en duktig skribent som också föder tidningen med massa rolig och nyttig läsning.
Det brukar ta minst 14 dagar att få in allt som ska med.
Så här till första numret får våra annonsörer erbjudandet att annonsera i 4 nr och betala för 3, väljer de en hel- eller halvsida så får de också sin banner samt länk på klubbens hemsida.


Mer än så här visar jag inte...
Jag brukar inte ha någon av mina egna hundar på framsidan men kommer det inte in bilder så får man ta det man har.
Vår medlemstidning är populär, kanske för att den är så innehållsrik. Det är inte bara vi i redaktionen som skriver, alla som vill får skriva reportage om något som händer eller berätta något intressant. Vi trycker tidningen i 170 ex, tyvärr i svart-vitt, för färg är så väldigt dyrt. Men några dagar efter det att medlemmarna fått sin tidning i brevlådan så läggs den också ut på vår hemsida, i färg förstås.
Är du nyfiken så ligger alla de senaste 10 numren på webben, klicka här!
För alla som har en betydande roll för klubbens existens ska de informera om allt som kommer att hända i varje sektor, så det första man oftast får börja med är att jaga folk och påminna dem om att de är ansvariga för att material kommer in, så att medlemmarna ska få något vettigt att läsa.
-"Oj, är det redan manusstopp, det hade jag inte en aning om!" brukar svaret bli. Jag funderar på om detta inte blivit ordentligt utannonserat och svara mig själv att mer kan vi i redaktionen i inte göra...
Men så är det, varje gång. Synd bara att det tar så mycket extra tid med tjatandet.
Vi har ju inte hur mycket tid på oss som helst då t ex vårens kurser ska presenteras i tidningen innan de drar igång, men så tänker nog inte de som slarvar med att skicka in sitt material om man inte ansvarar för just utbildningssektorn...
När så materialet börjar strömma in så börjar det roliga jobbet att redigera texter och bilder samt göra en snygg layout. Sedan tar det tråkiga korrekturläsandet vid, och hur mycket man än läser så missas alltid någon liten grej.
Tidningen skickas sedan iväg för kopiering till Arkitektkopia för att några dagar senare vara klar för hämtning, addressering och inlämning på posten.
Det är riktigt roligt att jobba med tidningen, tänk om man hade det som heltidsjobb!

1 kommentar: