onsdag 7 april 2010

En härlig avslutning på påskhelgen med sök och rallylydnad

I söndags träffades sökgänget i Tärnsjö.
Hela 9 stycket kom, alla är så sugna på att starta med träningen igen men det är ju fortfarande så tjockt med snö som inte håller att gå på trots skaren på morgonen. På något ställe sjönk man ned över knähöjd så skaderisken för både hundar och människor var stor.
Vi hade en stig som gick i en slinga där vi gjorde i ordning 7 legor så fick varje hund lite nosträning i alla fall, flera av dem var väldigt laddade och hade inga problem att vinda in och markera att de hittat en figge.
Jag hade Yla med mig och hon har en otrolig nos, de två första legorna var tomma så när hon vindade in figgen vid tredje så blev hon så jättelycklig och Kenneth som figgade fick en glad och godissugen Aussie över sig som dessutom snodde en godisburk och öppnade och försåg sig själv, fort som attan. Men Kenneth är van, han har ju Riesen...
Ni har väl hört!
-"Jaha, har du riesen, men då kommer du ju till himlen när du dör för då har du ju redan haft ett helvet på jorden!!"

Pga snöfallet så blev det ingen korvgrillning, men alla hade fika med sig och Karin J överaskade med hembakat vilket slår högt ute i skogen. Även glögg i december är en höjdare.

Efter söket, snabbt hem för lunch och hundbyte. Nu skulle vi på Rallylydnad hemma hos en av instruktörerna. Jag tog med mig Ascii, min lydnadshund, som aldrig kört RL. Det är nog så svårt att jobba med hunden i frontposition eller på högersida.
Flera har nog tyckt att detta med RL är någon flummig variant av lydnad, freestyle och agility, men jag lovar att det inte är lätt, speciellt i högre klasserna. För att inte tala om alla skyltarna, i nybörjarklass är det hela 30 skyltar som ska läras in, vissa väldigt enkla och en del svårare.



Vi var 5 instruktörer och en entusiasmerande Carolina som verkligen älskar denna sport. Hon och hennes Alice är redan jätteduktiga och har ett fint samarbete, och då har Alice bara bott sedan några månader hos Carolina.
Efter den eftermiddagen hade nog alla fattat tycke. Jag har haft RL uppvisningar och haft med skyltar på kurser från valp och uppåt och jag vet hur populärt det är. Lätt att ha med stökiga hundar då man kör nybörjarprogrammet i koppel. Det passar verkligen alla!



Carolina ska hålla en nybörjar kurs i RL åt Uppsala hund- och aktivitetscenter. Den startar förmodligen redan i slutet av april. Så fort tillräckligt många anmält sig. Klicka här för att läsa mer om kursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar