onsdag 6 januari 2010

Ullmax klarar kylan

-20 grader kallt hela dagen, men har man 5 hundar går det inte för sig att stanna inne hela dagen, rastrundor är ett måste, det är bara att gå ut. På med täcken, några med ett extra täcke.
Till Yla som har ett bra täcke men med ganska tunt foder, har jag stickat en "tröja" i 100% ull. Hon tycker ju om att klä sig och har inget emot ett hemstickat undertäcke.
Med ett raskt promenadtempo klarade sig alla bra i kylan utom Roxxy, hon började halta, en det ena benet en det andra, så hon fick gå hem igen.
Två vändor blev nästan en timme för min del och då var jag svettig. Ullmax underställ är helt outstanding t.o.m fötterna är varma men då hade jag Wool Sock Extra som är hela 80% Merinoull och vanliga kängor.
Några provar Ullmax och klagar sedan att de ändå fryser, kanske för att de sätter ett par vanliga strumpor under, det ska man inte ha, då försvinner effekten.
Ullmax säljer bara sin produktion genom föreningar, men man kan ändå beställa själv. Det finns en logga och länk på vår klubbs hemsida http://www.hebybk.se/ handlar man där igenom så tjänar vår klubb lite. Har man en gång börjat använda Ullmax så undrar man hur man klarade sig förut!?
På huvudet hade jag min Åremössa som jag stickat själv, den fryser man heller inte i. Att inte ha något på huvudet är ganska dumt då 70% av kroppsvärmen försvinner den vägen. Ungefär lika dumt som om huset inte skulle ha något tak... De flesta har nog förstått detta med mössa och tack och lov är det mode att bära mössa, tänk när vi växte upp så hade ingen mössa, man både cykla och åkte moppe utan vare sig mössa eller hjälm, hur klarade man sig egentligen?!

På vintern är det kul att handarbeta, i går stickade jag en sjal av Raggigarn, riktigt varm och skön. Mönstret hittade jag här. Med några tof
sar och en brosch blev den ganska snygg.

I morgon kanske det kommer mer snö, för ovanlighetens skull. Det har säkert gått tre dagar sedan sist och det är dags för lite kroppsarbete igen. Vem behöver ett gymkort när man bor på landet?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar