torsdag 21 januari 2010

Pjäxans utveckling och drag i spåret

Perfekt skidföre har det varit i några dagar nu och hundarna har fått komma ut och dra, eller i alla fall lära sig gå före i spåret. Eftersom motionsspårets fina skidspår antagligen inte tillåter hundar så har jag kört i skoterspåren och efter sista snöfallet gick det att göra riktigt bra spår.
Efter två dagar i gamla slitna pjäxor (konstigt att man kallade dessa gympadojor för det) fick jag nog och köpte mig ett par nya, vilken skillnad!
Ok, de gamla var det ju 24 år sedan jag köpte och utvecklingen har ju faktiskt gått framåt.
Jag trodde i och för sig att jag skulle vara tvungen att köpa nya bindningar men hör och häpnad, råttfällorna finns fortfarande och mina nya pjäxor passade perfekt i bindningarna. Jag klarade mig undan med 295:- (reapris på Cykelringen) för att få utrustningen uppdaterad.

4 vändor blev det, alla hundarna ville, men Roxxy fick en vanlig promenad, hon tror hon kan så mycket fortfarande...
Husse skötte marktjänsten och bytte hund åt mig så det var bara att koppla på och köra.


Nessie har varit lite bakrädd och vill inte gärna gå före skidorna men idag t o m tog hon i och drog.




Nästa hund var Cleo, hon fyller 11 år i vår, men har väldigt mycket energi och tycker om att få gå som ensamhund, hon drar lite men mycket av jobbet får man göra själv. Sedan måste hon hinna rulla sig, plocka upp rådjurspillning samt lukta i alla spår så hennes runda tog nog längst tid. Kul hade hon i alla fall.


Som tredje hund kom Ascii, hon har inte dragit så många gånger men var riktigt taggad, spåret höll hon också och lyssnade faktiskt på mig, höger, vänster, sakta och stanna. Spring fortare behöver man knappt tänka.


Husse hade nog tänkt till då Yla fick gå sist, han trodde nog jag var trött och behövde mest hjälp sista vändan. Yla visste precis vad det var frågan om, bråttom, bråttom, -"häng på nu matte, för nu går det undan..." och det gjorde det. Yla älskar att dra och har svårt att höra kommandon som "sakta!!!", "stannaaaa"! Det gäller bara att stå på skidorna i svängarna som är svårast i hög fart. Jag tog kanske två tag själv, resten drog den lilla råttan. Ska ta ut henne på en längre tur någon dag så får vi se hur länge hon orkar hålla tempot. Vi har ett skoterspår som är ca 2km långt och helt rakt, kör vi hela så lär hon lugna sig lite.
Under eftermiddagen hade vi trötta hundar som lät oss jobba i lugn och ro.

2 kommentarer:

  1. När kan jag lämna in Pilo??????

    SvaraRadera
  2. Njae... det var ju inte riktigt sååå jag menade men det finns ett rakspår på ca 2 km, tror du det räcker? Ta med slalomskidorna, då står du stadigt, som att åka släplift, fast det kommer antagligen att gå fortare så hjälm, skidglasögon och annan utrustning är nog bra. Jag har ju sett Pilo i spårskogen då du surfade efter ;-)

    SvaraRadera